Glutenvrije Oergranen

Oergranen zijn oergezond!

Jazeker! Oergranen zijn goed voor je gezondheid. Oergranen zijn minder bewerkt en bevatten bijna geen bestrijdingsmiddelen. Oergranen helpen de risicofactoren voor hart- en vaatziekten, zoals hoog cholesterol en bloedsuiker, te verlagen.

Oergranen zijn vaak glutenvrij!

Oergranen bevatten specifieke aminozuren en een hoog mineralengehalte. In vergelijking met moderne, vaak sterk geraffineerde graansoorten zijn oergranen ontstekingsremmend en bevatten antioxidanten en vitaminen B en E en mineralen, zink, magnesium, ijzer en kalium en vezels. Een verhoogde inname van de gezonde oergranen kan ervoor zorgen dat je metabolisme functies verbeteren. Dit komt door de complexe koolhydraten en vezels die je terugvindt in deze volle granen.

Wat zijn oergranen

Eeuwenoude oergranen zijn door de jaren heen niet genetisch gemodificeerd. Oergranen hebben nog steeds precies dezelfde eigenschappen als vroeger. Het verschil met gangbare granen, zoals tarwe is dat de oergranen sinds de middeleeuwen in de vergetelheid zijn geraakt. Tarwe bleek namelijk een veel efficiëntere graansoort omdat de teelt minder arbeidsintensief is en het brengt dus meer op per vierkante meter.

Glutenvrije oergranen soorten

RIJST – glutenvrij –

Rijst is een graansoort en met name zilvervliesrijst bevat veel vezels en is een bron van gezonde voedingsstoffen, eiwitten, B-vitamines en mineralen zoals kalium en fosfor. Zilvervliesrijst, de hele korrel is gezond en is een bron van vezels.

AMARANTH – glutenvrij –

Amaranth zijn de zaden van de amarant plant en ze bevatten veel plantaardige eiwitten, vitaminen, vezels, rijk aan proteine, vitamine B, magnesium, fosfor en zink. Amaranth is samen met Teff het meest calciumrijk. Amaranth is eigenlijk dus geen graan maar een zaad. maar omdat het op een graan lijkt kan je het ook als zodanig gebruiken.

QUINOA – glutenvrij –

Quinoa is eigenlijk ook geen graansoort maar zijn ook zaden, die veel eiwitten, vezels en vitamines bevat. Het bevat 3 keer zoveel calcium en 2 x zoveel fosfor dan tarwe. Het is het makkelijk verteerbaar en glutenvrij. Quinoa is een echt oergraan, je kan het bijvoorbeeld als vervanger van rijst in een maaltijdsalade doen.

Quinoa Pops

TEFF – glutenvrij –

Teff is een grassoort uit Ethiopië en Eritrea. Teff is een bron van vezels, ijzer, calcium, kalium en andere essentiële mineralen. Het is een graansoort waarvan de vruchten heel klein zijn waardoor het niet gepeld kan worden en dat is de reden waarom er altijd volkorenmeel van gemaakt wordt. Van de granen wordt er Teff meel gemaakt, die voornamelijk gebruikt wordt bij banketsoorten, pannenkoeken, pasta etc. Het bevat heel veel calicium.

Gebroken Teff

HAVER – glutenvrij –

De korrels van haver zijn lang, smal en lichtgrijs van kleur. Haver kan verwerkt worden in o.a. koeken, havermout, ontbijtgranen en brood. Haver wordt langzaam, maar wel helemaal verteert waardoor je geen pieken in je suikerspiegel krijgt en lang een verzadigd gevoel houdt. Haver bevat weinig calorieën en beschikt over veel vezels in combinatie met weinig vet. Haver is van nature glutenvrij en heeft een hoog proteïnegehalte en bevat veel vezels, eiwitten, zink, magnesium ijzer, vitamines K, E, B1, B2 en B6.

Haver vlokken

MAÏS – glutenvrij –

Maïs is een graansoort die vaak gegeten wordt als groente. Mais bevat veel koolhydraten, voedingsvezels, vitamine C en mineralen als kalium en magnesium. Mais bevat 46% aan meervoudig onverzadigde vetzuren, dat zijn gezonde vetten. Maïs korrels worden o.a. gebruikt in cornflakes, maïzena, popcorn en brood.

BOEKWEIT – glutenvrij –

Boekweit is eigenlijk geen graan, maar wordt wel vaak als zodanig gebruikt en is ook in sommige bieren verwerkt. Eigenlijk is het een kruidachtige plant die rijk is aan koolhydraten, vezels, vitamines B1 en B6 en mineralen waaronder magnesium. Van nature is het ook een glutenvrij product.

GIERST – glutenvrij –

Gierst is een oude graansoort en heeft een volle smaak en hoef je maar kort te koken. Gierst bevat veel vezels, ijzer, vitamine B, magnesium, fosfor en niacine. Gierst heeft een lekker zoete en notige smaak.

Gezond glutenvrij eten

Er is genoeg keuze aan glutenvrije granen. Als je van variatie houdt en van oergranen dan krijg je toch zo toch allerlei gezonde mineralen, vitaminen, vezels en andere stoffen binnen.

‘train de vie’

Glutenvrij eten? Het is een levensstijl of ‘train de vie’, zoals de Fransen zouden zeggen. Je gaat als coeliakiepatiënt namelijk dagelijks op zoek naar producten die matchen met jouw gluten- of lactosevrije dieet en moet vaak goed opletten als je uit eten gaat.

Bij Traindevie kunnen zowel consumenten als horeca en zorginstellingen verse en ambachtelijke allergeenvrije artikelen bestellen.

Deze lekkernijen bereiden we volledig zelf met de grootste nauwkeurigheid en passie. Zo willen we ervoor zorgen dat coeliakiepatiënten zo aangenaam, lekker en zorgeloos mogelijk glutenvrij kunnen eten, thuis of op restaurant. Want dát is onze grootste ambitie of, beter gezegd, onze ‘train de vie’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp Vraag? WhatsApp ons!