Glutenvrij sporten

Ja dat kan heel gemakkelijk. Een van onze ervaringsdeskundigen heeft coeliakie en doet dit ook, namelijk hardlopen. Hij is zich nu aan het voorbereiden om zijn eerste marathon te lopen.

Naast trainen, is rust en voeding heel belangrijk. Als je een glutenvrij dieet volgt en regelmatig sport, dan heb je jezelf wel eens afgevraagd of je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Voor sportieve activiteiten zijn koolhydraten namelijk een must en laat dit net voornamelijk in glutenbevattende producten zitten zoals volkorenbrood en pasta.

Wanneer je lijdt aan de aandoening coeliakie of gluten intolerantie word je ziek van gezond eten. Je bent chronisch overgevoelig voor gluten, een eiwit dat voorkomt in bepaalde graansoorten.

Gluten? Hè, wat is dat?

Het eiwit gluten komt voor in verscheidene graansoorten, zoals tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut. Vanzelfsprekend bevatten ook alle producten waarin de genoemde graansoorten verwerkt zijn, gluten.

Coeliakie

Coeliakie is niet te genezen. Op dit moment zijn er geen medicijnen tegen coeliakie. De enige manier om minder last te hebben van de genoemde klachten is het schrappen van gluten uit je voeding: een compleet glutenvrij dieet. Dat zorgt er niet alleen voor dat je je snel weer beter voelt, maar maakt ook dat de voedingsstoffen weer goed kunnen worden opgenomen, waardoor eventueel ontstane voedingstekorten geleidelijk verdwijnen.

Dieet

Het klinkt zo simpel: gewoon geen gluten meer eten en that’s it. Maar vergis je niet, een glutenvrij dieet is een zeer streng dieet. Vrijwel overal zitten wel sporen van gluten in. En je moet het ook nog eens een heel leven lang volhouden.

Brood, beschuit, crackers, gebak, koek en pasta, het is allemaal verboden kost. Maar ook kant-en-klaarmaaltijden, worst, sojasaus en ijs bevatten gluten, terwijl je dat niet meteen zou verwachten. Wanneer je zelf de boodschappen doet, kun je op de verpakkingen controleren of je een product wel of niet mag. Ben je op bezoek bij familie of vrienden, trakteert er iemand op je werk of ga je uit eten, dan ligt dat een stuk ingewikkelder. Zelfs het kleinste spoortje van gluten kan darmbeschadigingen veroorzaken en opnieuw tot klachten leiden. Het feit dat de klachten van een coeliakie patiënt wat minder zichtbaar zijn voor de buitenwereld dan die van iemand die allergisch is voor pinda’s of schaaldieren, zorgt nog wel eens voor onbegrip in de omgeving van mensen met coeliakie of gluten intolerantie.

Glutenvrije producten

Mede hierdoor is het goed mogelijk om een verantwoorde voeding samen te stellen die ruim voldoende brandstof levert voor de spieren en de hersenen en ook in de behoefte aan alle andere essentiële voedingsstoffen voorziet.

Traindevie heeft een heel groot assortiment glutenvrije producten die ook vaak lactosevrij en melkvrij zijn, zoals brood, kleine broodjes, koekjes, gebak, taart, granola en meer.

Sporten

En dat is met name van belang als je intensief sport! Bij de samenstelling van een evenwichtig glutenvrij dieet is de hulp van een sportdiëtist zeker aan te bevelen. Samen analyseer je wat je binnenkrijgt, wat je nodig hebt en hoe je je voedingspatroon op zo’n manier kunt aanpassen dat je kunt spreken van verantwoorde voeding én dat je er op sportief gebied alles uit haalt wat erin zit.

Gelukkig worden mensen met coeliakie een handje geholpen door de natuur: alle groente- en fruitsoorten zijn glutenvrij. Je kunt dus prima een banaan eten voor, tijdens of na het sporten. Ook kwark en noten zijn een verstandige keuze. Eet je veel glutenvrij brood en pasta? Houd dan rekening met het feit dat die veel mais bevatten, en dus veel suikers. Gezonde glutenvrije alternatieven verkrijgbaar bij traindevie zijn bijvoorbeeld Granola, havervlokken, en flakes evenals Teff spaghetti als een glutenvrij volkoren pasta.

Je zult zien: als je eenmaal een tijdje glutenvrij eet, voel je je actiever, fitter en zit je beter in je vel. De voedingsmiddelen die je wel mag eten, worden bovendien veel beter opgenomen door je lichaam. En dat komt je sportleven alleen maar ten goede!

Koolhydraten, de belangrijkste energieleveranciers

Koolhydraten, wat zijn nu eigenlijk? En waar heb je ze voor nodig? Koolhydraten zijn onder te verdelen in suikers, zetmeel en vezels. Suikers en zetmeel vormen de belangrijkste snelle energiebronnen voor ons lichaam. Als je net voordat je gaat sporten een banaan of glutenvrije reep eet, worden de koolhydraten uit deze producten omgezet in glucose voor directe energie. Als je niet direct energie nodig hebt, worden de koolhydraten omgezet in glycogeen. In glycogeen wordt energie opgeslagen. Het lichaam kan echter maar een kleine hoeveelheid glycogeen opslaan in de spieren en lever. Een teveel aan koolhydraten wordt uiteindelijk omgezet in vet. Bij een tekort aan koolhydraten tijdens inspanning worden vetten aangesproken. Koolhydraten kunnen sneller worden verbrand dan vetten en hierbij is geen zuurstof nodig. Daarom geldt dat deze effectiever zijn voor sportieve prestaties.

Voedingsadvies koolhydraten

De volgende glutenvrije voedingsmiddelen bevatten voornamelijk koolhydraten en zijn geschikt om te eten voor het sporten:

Superfood Crackers GV/LV/MV

Voedingsadvies voor na het sporten

Na het sporten is het belangrijk om jouw lichaam zo snel mogelijk te laten herstellen. Dit doe je door een normale gezonde hoofdmaaltijd te eten (ontbijt, lunch of avondmaaltijd) en voldoende water te drinken, zodat je uitkomt op zo’n 2 liter per dag. Je hebt nu zowel koolhydraten, eiwitten als vetten nodig. Koolhydraten om onder andere de energievoorraad aan te vullen, eiwitten om het spierherstel en de spieropbouw te bevorderen en gezonde vetten om lichaamscellen op te bouwen. Eet koolhydraten in de vorm van zilvervliesrijst, zoete aardappel, glutenvrije havervlokken, glutenvrije teff pap of glutenvrije pasta zoals teff spaghetti. Eiwitten vind je in vlees, vis, ei, zuivelproducten en vleesvervangers. Kies voor een portie avocado, noten of olijfolie om de gezonde vetten binnen te krijgen.

Wil je meer informatie over Teff of andere oergranen? klik dan naar de blog over oergranen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp Vraag? WhatsApp ons!